لوله زهکش

 



لوله زهکش

لوله زهکش لوله ای است که آب را از یک منطقه خاص خارج می کند. انواع زیادی از لوله زهکش وجود دارد. برخی برای تخلیه آب از پشت بام ها، در حالی که برخی دیگر برای تخلیه آب از زمین استفاده می شوند. این نوع برداشت آب برای جلوگیری از جاری شدن سیل زیرزمینها  آسیب رساندن به سازه ها ، فرسایش خاک و ایجاد شرایط شبیه به باتلاق در اطراف خانه یا ملک شخص بسیار حیاتی است. اغلب این لوله های تخلیه از پلاستیک ، بتونی ، پلی وینیل کلرید (PVC) یا سرامیک ساخته می شوند.

نوع لوله ای که شخص برای املاک خود انتخاب می کند به وضعیت زهکشی مورد نظر بستگی دارد. برخی از انواع لوله زهکش از طریق دهانه در اتصالات خود از طریق آب در می آیند ، در حالی که سایر لوله ها سوراخ شده اند تا در طول آنها از آب استفاده کنند. انتخاب ماده ای که برای کار خود به اندازه کافی ساده باشد، برای نصب بسیار مهم است. انتخاب فقط براساس قیمت معمولاً بهترین گزینه نیست.

لوله های پی وی سی ، ساخته شده از پلاستیک و وینیل ، اغلب برای پروژه هایی مورد استفاده قرار می گیرند که در آن لوله زهکشی باید در برابر فشار و وزن سنگین نگه داشته شود. این نوع لوله زهکشی می تواند در اندازه های مختلفی ساخته شود و حتی در معرض مواد شیمیایی بسیار بادوام است. لوله زهکش PVC قابل بازیافت است که باعث می شود آن را به زمین مناسب تبدیل کند. با این حال به اندازه سایر لوله ها انعطاف پذیر نیست.

لوله زهکش شرکت هلدینگ صنایع برتر

لوله تخلیه PVC از دیگر محصولات شرکت هلدینگ صنایع برتر است.

لوله زهکش مطابق با استاندارد DIN 1187 آلمان تولید می شوند.

با توجه به شرایط جوی کشور با افزودن مواد خاصی ، استحکام این لوله ها در مقایسه با شرایط جوی کشور افزایش یافته است. لوله زهکش به صورت کویلهای ساینده و مشبک و غیر مشبک تولید می شوند ، طول کویل ها و تعداد سوراخ های موجود در هر ردیف را می توان طبق دستور تغییر داد. لوله زهکش به عنوان نوار نقاله و اگزوز سیستم عمل می کنند و در انواع مختلف و در شبکه های متخلخل، راه راه و ساده ساخته می شوند. لوله زهکش UPVC با دوام ترین و پرکاربردترین نوع لوله زهکشی است. لوله ها باید از مقاومت کافی برخوردار بوده و در شرایط محیطی و شیمیایی سایت مانند لوله های موجود در خاک ، آب ، خوردگی و یخ زدگی از دوام بالایی برخوردار باشند. به دلایلی که در بالا ذکر شد ، لوله های UPVC و لوله های پلی اتیلن بهترین گزینه برای لوله های زهکشی هستند.

لوله زهکش نیم سوراخ

لوله زهکش از انواع لوله پی وی سی هستند که جهت جلوگیری از ماندگاری آب در سطح زیرین خاک و یا زمینهای کشاورزی و یا ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند. این لوله ها به صورتهای مختلف به کار گرفته میشوند که اختصارا به آن میپردازیم.

لوله زهکش از لحاظ ظاهری به صورت زیر می باشند به طوری که یک لوله خرطومی با انعطاف پذیری نسبتا بالا و دارای سوراخکاری در جداره آن و در ابعاد متناسب با سایز لوله در بدنه لوله پانچ گردیده است و میتواند به صورت ۱۸۰ درجه و یا ۳۶۰ درجه سوراخکاری گردد.

سایر کاربردهای لوله زهکش

جهت خارج نمودن سریع آب باران یا آب آبیاری در زمین های ورزشی یا تفریحی لوله زهکش بهترین روش می ‌باشد که با این عمل از آسیب دیدن این زمین‌ها جلوگیری شده و امکان استفاده بیشتر و بهتر از آن زمین‌ ها فراهم می‌گردد.

در اراضی کشاورزی به منظور خارج ساختن آب اضافه حاصل از آبیاری یا بارندگی

در نتیجه استفاده از یک سیستم زهکش زیر زمینی، توازن خوبی بین آب و اکسیژن خاک ایجاد می گردد. این امر باعث بهبود رشد گیاه و در نتیجه افزایش تولید محصول می شود. در اراضی کشاورزی که به دلایل مختلف خاک آنها شور یا قلیایی گردیده است.در اراضی پس از انجام آبشویی نیاز به خارج کردن آب حاوی املاح مضر برای خاک و گیاه می باشد که با لوله زهکش مشبک انجام می گردد.

زمین های ورزشی یا تفریحی

در این گونه زمین ها برای خارج کردن سریع آب باران یا آب آبیاری، لوله زهکش بهترین روش می باشد.در نهایت با زهکشی سریع از آسیب به این زمین ها جلوگیری شده و امکان استفاده بیشتر و بهتر از آنها فراهم می گردد.

لوله زهکش پی وی سی فیلتردار

فیلتر یا پوشش دور لوله زهکش پی وی سی می تواند به عنوان پشتیبان مکانیکی لوله و یا به منظور ایجاد حائل بین لوله و خاک به منظور جلوگیری از ورود ذرات به درون لوله وگرفتگی منافذ لوله زهکش بکار رود.

نحوه کارگذاری در لوله زهکش دارای فیلتر مصنوعی نیاز به تراشه کوچکتری داشته و بنابراین هزینه نصب، به شدت کاهش می یابد. سرعت در نصب لوله زهکشی پی وی سی با فیلتر بسیار بالاتر می باشد. که پوشش فیلتر در لوله زهکشی یکنواختی و دوام بیشتری دارد. سهولت ورود آب به لوله های زهکشی و افزایش راندمان فیلتراسیون وشیرین سازی زمین.

کاربرد لوله زهکش

در اراضی کشاورزی به منظور خارج ساختن آب اضافه حاصل از آبیاری یا بارندگی

در اراضی کشاورزی که به دلایل مختلف خاک آنها شور یا قلیایی گردیده است.

اطراف ساختمانها، پل ها، جاده ها و ...

در زمین‌های ورزشی یا تفریحی



برنامه ریزی و نصب لوله زهکشی:

سرمایه گذاری در لوله زهکش زمین شما را قادر می سازد تا برای زمستان آماده شوید و به طور بالقوه از سیل جلوگیری کنید.برای اطمینان از درست بودن لوله های زهکشی زمین، همیشه بهتر است پروژه خود را از قبل برنامه ریزی کنید. نه تنها برنامه ریزی دقیق نصب لوله زهکش را کارآمد می کند، بلکه به شما این امکان را می دهد که پروژه خود را زودتر به پایان برسانید.شما باید فقط مناسب ترین محصولات را خریداری کنید تا فرآیند نصب را ساده کنید. برای خانه ها و باغ ها، مناطق آسیب دیده نباید بیش از 2 متر از لوله زهکش زمین فاصله داشته باشند.هنگام حفاری، ترانشه باید به اندازه کافی بزرگ باشد. برای نصب لوله های زهکشی باید چمن را با دقت برش دهید تا بتوان آن را دوباره چید. الگوی شاه ماهی اغلب برای نصب زهکش ها استفاده می شود که اساساً شاخه ها ایجاد می کند. با نصب صحیح لوله زهکش، این فرصت را دارید که عملکرد محصول را افزایش دهید و ایمنی را افزایش دهید.

چه کسانی از لوله زهکشی زمین استفاده می کنند؟

لوله زهکش که برای مجموعه ای از مشتریان از جمله موارد زیر مناسب است:

کشاورزان

منظره سازان یا باغبانان

توسعه دهندگان مسکن

کارهای پیشگیری از سیل

بیشتر اوقات، لوله زهکش زمین برای درمان مناطقی که غرق آب هستند طراحی می شوند. چه زمین های کشاورزی، باغ ها یا زمین های ورزشی، یک لوله زهکشی زمین از زمین شما در برابر سیل محافظت می کند و تضمین می کند که تمام بارندگی ها به طور موثر تخلیه می شوند. وقتی باران روی زمین می‌بارد، به داخل زمین نفوذ می‌کند. افزودن ساده لوله زهکش زمین به آب اجازه می ‌دهد تا به راحتی به سوراخ ‌ها برسد، که سپس آب را قادر می‌ سازد تا از شیب ملایم به سمت پایین کشیده شود تا به سیستم فاضلاب یا غوطه‌ ور شدن برسد.زهکشی های زمین باعث می شود آب به راحتی جریان یابد و از هرگونه انسداد در خط لوله جلوگیری می کند.راه های بی شماری وجود دارد که می توانید از لوله زهکش زمینی که ما عرضه می کنیم بهره مند شوید. یکی از اصلی ترین آن ها افزایش ایمنی و حفظ کیفیت محصولات شماست.

لوله زهکش در اشکال متنوع تولید می شود که در اینجا به چند مورد بطور مختصر اشاره ای می کنیم.

لوله زهکش مشبک

لوله زهکش الیاف دار

لوله زهکش کاروگیتی

لوله زهکش سوراخ دار متخلخل

لوله زهکش پوشش دار

لوله زهکش پی وی سی PVC

لوله زهکش شیارداریا موجدار

لوله زهکش خرطومی

لوله زهکش با الیاف مصنوعی

گزینه لوله زهکش برای صنعت ساخت و ساز شامل موارد زیر است:

لوله زهکش نقطه ای ، که آب را در خندق ها (نقاط) متوقف می کند. خندقها به لوله زهکش در زیر سطح زمین وصل می شوند و برای تسهیل این سیستم حفاری عمیق لازم است. پشتیبانی از سنگرهای عمیق به شکل تخته سنگ ، بند زدن یا محافظ مورد نیاز است.

لوله زهکش کانال ، که در تمام طول کانال کانال ، آب را متوقف می کند. زهکشی کانال معمولاً از بتن ، فولاد ، پلیمر یا کامپوزیت ها ساخته می شود. میزان رهگیری لوله زهکش کانال از لوله زهکش نقطه بیشتر است و خاکبرداری مورد نیاز معمولاً بسیار کم عمق است.

باز شدن سطح زهکشی کانال معمولاً به صورت توری (پلیمر ، پلاستیک ، استیل یا آهن) یا یک شکاف منفرد (تخلیه شکاف) که در طول سطح زمین جریان دارد (به طور معمول از فولاد یا آهن ساخته می شود) می آید.

دلایل تخلیه مصنوعی

یک کانال زهکشی کشاورزی در خارج از ماگومه ژاپن پس از باران شدید. توجه داشته باشید که پیشروها باعث ایجاد آب آشفتگی می شوند و از رسوب رسوب در کانال جلوگیری می کنند.

خاکهای تالاب ممکن است برای استفاده در کشاورزی به زهکشی احتیاج داشته باشند. در شمال ایالات متحده و اروپا ، یخچالهای طبیعی بسیاری از دریاچه ها را ایجاد کردند که به تدریج با هوموس پر می شوند تا باتلاق ها را بسازند. برخی از اینها با استفاده از خندق های باز و سنگرها برای ساخت ماهی های مرتفع ، که در درجه اول برای محصولات با ارزش بالا مانند سبزیجات استفاده می شوند ، تخلیه شدند.

بزرگترین پروژه از این نوع در جهان قرن ها در هلند در دست اجرا است. منطقه بین آمستردام ، هارلم و لیدن در زمان ماقبل تاریخ از دریاچه های و کوچک بود. برش چمن (معادن ذغال سنگ نارس) ، فرونشست و فرسایش خط ساحلی به تدریج باعث ایجاد یک دریاچه بزرگ ، هارلممیرم یا دریاچه هارلم شد. اختراع موتورهای پمپاژ بادی در قرن پانزدهم امکان تخلیه برخی از اراضی حاشیه ای را فراهم کرد ، اما زهکشی نهایی دریاچه باید منتظر طراحی پمپ های بزرگ و بخار شده و توافق های انجام شده بین مقامات منطقه باشد. از بین بردن دریاچه بین سالهای 1849 تا 1852 اتفاق افتاد و هزاران کیلومتر مربع از زمین جدید ایجاد کرد.

دشتهای ساحلی و دلتنگی های رودخانه ای ممکن است دارای سفره های آب فصلی یا دائماً مرتفع باشند و در صورت استفاده از آن برای کشاورزی باید پیشرفت زهکشی داشته باشند. به عنوان نمونه منطقه مرکبات گلهای فلزی فلوریدا می باشد. پس از دوره بارندگی زیاد ، از پمپ های زهکشی استفاده می شود تا از خسارت مزارع مرکبات از خاک های بیش از حد مرطوب جلوگیری شود. تولید برنج نیاز به کنترل کامل آب دارد ، زیرا مزارع باید در مراحل مختلف چرخه زراعت سیل یا تخلیه شوند. هلند همچنین راه را در این نوع زهکشی ها نه تنها برای زهکشی زمین های ساحلی در کنار ساحل ، بلکه در واقع عقب نشینی از دریا تا زمانی که ملت اصلی تا حد زیادی بزرگ شده است پیش برد.

در آب و هوای مرطوب ، خاک ها ممکن است برای برداشت کافی باشند به استثنای اینکه برای دوره های مختصر سالانه ، از ذوب برف یا باران های شدید ، غوطه ور می شوند. خاکهایی که عمدتا خاک رس هستند ، آب را بسیار آهسته به سمت پایین منتقل می کنند ، در عین حال ریشه های گیاه خفه می شوند زیرا آب بیش از حد در اطراف ریشه حرکت هوا را از طریق خاک از بین می برد.

سایر خاکها ممکن است دارای یک لایه غیرقابل نفوذ از خاک معدنی باشند که به آن لایه های سنگی سخت یا نسبتاً غیرقابل نفوذ می گویند ممکن است زیر خاک های کم عمق قرار گیرند. زهکشی از اهمیت ویژه ای در تولید میوه درخت برخوردار است. خاکهایی که در غیر این صورت عالی هستند ممکن است برای یک هفته از سال آبگرفتگی پیدا کنند که این برای کشتن درختان میوه و هزینه بهره وری زمین تا زمان ایجاد تعویض کافی است. در هر یک از این موارد ، زهکشی مناسب باعث شستشوی موقت آب می شود تا از آسیب رسیدن به محصولات سالانه یا چند ساله جلوگیری شود.

مناطق خشک اغلب با آبیاری زراعت می شود و زهکشی لازم نیست. با این حال ، آب آبیاری همیشه حاوی مواد معدنی و نمکی است که با تبخیر و تعرق ، می توان آنها را تا حد سمی جمع کرد. زمین های آبیاری برای کنترل شوری خاک ممکن است نیاز به شستشوی دوره ای با آب آبیاری بیش از حد و لوله زهکش داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

 


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سپتیک تانک پلی اتیلن ناب زیست

لوله پلی اتیلن ناب زیست