سپتیک تانک پلی اتیلن ناب زیست

 


سپتیک تانک

سپتیک تانک ساده ترین سیستم تصفبه و ذخیره موقت فاضلاب می باشد در سپتیک تانک فاضلاب از روش ته نشینی و معلق کردن (شناور سازی) استفاده می کنند. به عبارتی سپتیک تانک به تصفیه و هضم و تجزیه در شرایط بی هوازی فاضلاب است که در بخش اول سپتیک تانک رخ می دهد و منجرب تجزیه و تصفیه فاضلاب می شود و فاضلاب زلال سازی شده و به بخش دوم وارد می شود و از لوله و فلنچ خروجی به چاه جاذب تخلیه می شود.

سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک پلی اتیلن است که به دلیل زمان ماند طولانی، فاضلاب در آن تحت اثر باکتری های غیر هوازی به حالت معلق در می آید. سرپوشیده نمودن آن به منظور جلوگیری از مزاحمت بوی نا مطبوع می باشد

سپتیک تانک پلی اتیلن در کاهش آلودگی و مواد آلی فاضلاب نقش بسزایی دارد، فرآیند سپتیک تانک پلی اتیلن به این صورت که کلیه فاضلاب بوسیله فاضلاب رو ساختمان وارد سپتیک تانک پلی اتیلن می گردد. فعل و انفعالاتی که در سپتیک تانک پلی اتیلن صورت می گیرد عبارتست از پالایش ابتدایی فاضلاب که همان ته نشینی است       

معمولا فاضلاب بعد از ورود به سپتیک تانک پلی اتیلن تقریباً‌ بین یک تا سه روز باقی می ماند در مدت مذکور مواد معلق بالنصبه سنگین فاضلاب به صورت لجن در کف سپتیک تانک پلی اتیلن ته نشین شده و بیشتر مواد معلق سبک و از جمله روغن و چربی به تدریج به شکل کف غلیظی در سطح مایع شناور می گردد. وقتی که مقدار فاضلاب وارد سپتیک تانک پلی اتیلن می شود به اندازه هم حجم آن پساب از لوله خروجی دفع می شود. لجن ته نشین شده در کف سپتیک تانک پلی اتیلن در اثر فعالیت باکتری های غیر هوازی تجزیه گردیده ایجاد گاز می نماید. نتیجه فعل و انفعالات مزبور، کاهش قابل ملاحظه حجم لجن می باشد و به همین دلیل معمولاً تخلیه لجن مخزن هر ۲ تا ۴ سال یکبار بر حسب زمان ماند اولیه ضرورت می یابد

بمنظور تصفیه فاضلاب بمنظور تصفیه فاضلاب از جنس پی اتیلن سنگین و دوجداره با گرید HDPE100 - EX3 که توسط حداقل یک دیواره به دو بخش نامساوی تقسیم شده است. در بخش اول سپتیک تانک پلی اتیلن تصفیه فاضلاب شرکت ناب زیست مواد و ذرات درشت ته نشین شده و در کف دستگاه انباشته می شوند

چربی ها و روغن های شناور نیز بر روی سطح مایع درون سپتیک تانک پلی اتیلن تجمع می نمایند. جنس بدنه پلی اتیلن به این منظور در ساخت دستگاه سپتیک مورد استفاده قرار می گیرد که اولا بهیچ عنوان قابل تجزیه توسط هیچ یک از انواع مواد اسیدی و قلیایی نیست و در وحله بعد سرعت تولید سپتیک تانک پلی اتیلن را تا حد بسیار زیادی بالا  می برد.

طرز ساخت فضای داخل سپتیک تانک پلی اتیلن:

جریان فاضلاب بین دو سپتیک تانک پلی اتیلن فاضلاب توسط لوله ای با قطر 10 تا 15 سانتی متر برقرار می گردد، ممکن است این امر بوسیله سوراخ هایی که در دیواره جدا کننده سپتیک تانک به فاضلاب 30 تا 40 سانتی متر از سطح آزاد فاضلاب تعبیه می شند انجام گیرد تا مواد شناور از انباره فاضلاب سرریز نشود.

مزیت های سپتیک تانک پلی اتیلن پیش ساخته دو جداره پلی اتیلنی:

1_ سیستم آماده 2_ نصب ساده 3_ تصفیه دایم 4_ آب بندی کامل 5_ داشتن محیطی سالم و بهداشتی 6_ عدم صدمه در حوادثی مانند زلزله و دیگر مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن بدین قرار است: سپتیک تانک پلی اتیلن در ظرفیت های 2 تا 100 متر مکعب و شکل آنها بصورت استوانه افقی است.

مکانیسم عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک پلی اتیلن کارآمدترین نوع سیستم پیش تصفیه می باشد و این عملیات را به وسیله سیستم های بی هوازی از طریق باکتری های بی هوازی انجام می دهد. مدت زمان لازم برای نگه داری و تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک پلی اتیلن به مدت یک الی سه روز می باشد. در این بازه زمانی مواد سبک و روغنی به سطح مهاجرت کرده و لجن های موجود در فاضلاب در قسمت انتهایی سپتیک تانک پلی اتیلن ته ‌نشین شده و در اثر فعالیت و عملکرد باکتری ‌های بی ‌هوازی تجزیه می ‌شود.

این تجزیه به کمتر شدن میزان لجن کمک شایانی کرده و بنابراین مدت زمان لازم برای تخلیه سپتیک تانک پلی اتیلن را افزایش می دهد. معمولا هر دو سال یک بار لازم است سپتیک تانک پلی اتیلن را از لجن های ته نشین شده خالی نمود. البته توجه شود که کمی لجن که حاوی باکتری های ضروری برای ادامه فعالیت سپتیک تانک پلی اتیلن است در مخزن باقی بماند.

در مراحل پیش تصفیه فاضلاب از طریق لوله های ورودی به بخش ورودی تانک وارد می شود. یک دیواره جدا کننده این قسمت را از تانک را از قسمت دوم جدا می کند. در قسمت اول قبل از فیلتر مواد ورودی آرام آرام ته نشین شده و مواد معلق و سایر ذرات کم کم ته نشین می شوند. این عمل بر اساس وزن مولکولی ذرات اتفاق می افتد. در این مرحله روغن ها به علت دارا بودن وزن مولکولی کم معمولا در سطح سپتیک تانک پلی اتیلن به صورت شناور در می آیند. این روغن ها نیز می توانند تجزیه شوند. باقی مانده آنها را می توان از سطح مخزن به کمک ماشین لجن کش تخلیه کرد.

با جمع شدن و ته نشین شدن مواد و ذرات در بخش انتهایی مخزن توده ای به شکل لجن ایجاد می گردد و به مرور زمان با رشد و گسترش تعداد میکروارگانیسم ها و باکتری های بی هوازی روند تجزیه مواد آغاز شده و سرعت می گیرد. انجام این واکنش های شیمیایی به مرور زمان باعث شکل گیری و تولید گازهای مختلف من جمله متان می گردد که از طریق لوله های تهویه تعبیه شده در ورودی سپتیک تانک پلی اتیلن از مخزن خارج می شود.

جالب است بدانید که اخیرا در برخی کشورهای توسعه یافته از گاز متان تولید شده در این مرحله برای تامین سوخت کارگاه ها و محیط های صنعتی نیز استفاده می شود و نه تنها استفاده از سپتیک تانک پلی اتیلن واجد اهمیت زیست محیطی بوده بلکه در تامین بخش قابل توجهی از انرژی و صرفه جویی در انرژی سوخت های فسیلی نیز تاثیرگذار است.

در ادامه روند پساب تولیدی ک حالا تقریبا فاقد ذرات معلق می باشد ار طریق لوله تعبیه شده در دیواره جدا کننده وارد بخش دوم سپتیک تانک پلی اتیلن می شود. در این مرحله پساب زلال شده و ذرات شناور مانند روغن ها نیز از آن جدا می شوند و پساب پیش تصفیه شده از طریق لوله های خروجی به فاضلاب شهری وارد می شود.

همان طور که قبلا نیز اشاره شده معمولا سپتیک تانک پلی اتیلن نیازمند تخلیه در بازه های زمانی دو سالانه هستند. اما دقت کنید که هنگام تخلیه مخازن همه لجن موجود را تخلیه نکنید چرا که اگر همه لجن به طور کامل خارج شود بخش اعظمی از میکروارگانیسم های فعال موجود در تانک را از دست خواهید داد و با شروع مجدد روند انتقال و تصفیه پساب، مدت زمان زیادی لازم است تا میکروارگانیسم های جدید تکثیر یافته و شروع به رشد و فعالیت کنند. بدین ترتیب حجم لجن اولیه موجود در سپتیک تانک پلی اتیلن افرایش می یابد.

سپتیک تانک بتنی

این سپتیک تانک بتنی از جنس بتن مسلح و با عیار  400 - 300 کیلوگرم بر مترمکعب ساخته می شوند. عیار کمتر بتن باعث افزایش نفوذ پذیری و امکان خوردگی آرماتورها و عیار بالاتر از این محدوده باعث ایجاد ترک در هنگام سردشدن بتن می شود. در این نوع از سپتیک تانک ها مهمترین مشکل مسئله نفوذ پذیری و نشت فاضلاب از بدنه و درزها است. چراکه نفوذ فاضلاب به درون دیواره هم سبب خوردگی سریع آرماتورها و تخریب شدیدتر بتن شده و هم باعث آلودگی خاک و محیط اطراف سپتیک تانک می شود.

با توجه به اینکه pH فاضلاب سپتیک تانک تا حدودی اسیدی و pH بتن کاملاً قلیایی است لذا مقدار نفوذپذیری بتن نقش بسیار تعیین کننده ای در

کارایی سپتیک تانک بتنی و عمر مفید آن دارد. در برخی موارد برای کاهش هرچه بیشتر مقدار نفوذپذیری از پوشش های آب بند کننده با پایه های سیمانی یا قیری استفاده می شود.

بدیهی است که استفاده از این پوشش ها هزینه ساخت این نوع از سپتیک تانک بتنی را تا 30 درصد افزایش می دهد.

در کشور ما سپتیک تانک بتنی پیش ساخته بتنی تا ظرفیت 10 مترمکعب ساخته و اجرا می شود. سپتیک تانک بتنی پیش ساخته دارای حداقل یک قطعه کف، بسته به ظرفیت آنها دارای یک یا چند قطعه بدنه و یک قطعه سقف می باشند که بصورت مجزا به محل نصب حمل شده و سپس در محل بر روی یکدیگر قرار می گیرند.

درز بین قطعات نیز معمولاً با ملاتهای آب بند کننده پر می شود. شکل سپتیک تانک بتنی پیش ساخته معمولاً بصورت استوانه عمودی و مقطع آنها دایره و قطر داخلی آنها 2000-1600 میلیمتر و ضخامت بدنه آنها 150-100 میلیمتر می باشد.



اجزای سپتیک تانک پلی اتیلن فاضلاب

سپتیک تانک پلی اتیلن فاضلاب از 6 قسمت تشکیل می شود:

1- لوله ورودی فاضلاب که شبکه جمع آوری فاضلاب به آن وصل می شود و فاضلاب از طریق آن وارد سپتیک تانک پلی اتیلن می شود.

2 -  سپتیک تانک پلی اتیلن که فاضلاب وارد آن می شود و سرعت فاضلاب از آن گرفته می شود و با گذشت زمان باعث ته نشینی مواد سنگین تر موجود در فاضلاب می گردد و چربی ها و مواد سبک تر بر روی صزح شناور می شوند.

3-  دیواره جدا کننده سپتیک تانک پلی اتیلن فاضلاب که قسمت اول را از قسمت دوم جدا می کند به وسیله بک لوله T شکل اجازه عبور فاضلاب به قسمت دوم را می دهد

4- سپتیک تانک پلی اتیلن زلال ساز که فاضلاب نسبتا زلال سازی شده وارد این قسمت می شود

5- لوله تخلیه گاز های جمع شده به دلیل تصفیه بی هوازی فاضلاب درون سپتیک تانک پلی اتیلن

6- فلنچ خروجی فاضلاب جهت تخلیه فاضلاب تصفیه شده به چاه جذبی

سپتیک تانک پلی اتیلن 2 مترمکعب

سپتیک تانک پلی اتیلن 2 مترمکعب با قطر 1.2 متر داخل و طول 1.77 متر تولید می شود   

ونت 63 میلیمتر و دو عدد دریچه بازدید 60 سانتی متر در بالای سپتیک تانک پلی اتیلن تعبیه شده است

چهار عدد پایه در قسمت زیرین سپتیک تانک پلی اتیلن به قطر 250 میلیمتر برای جلوگیری از غلط خوردن سپتیک تانک پلی اتیلن جوش می خورد

طول لوله ورودی و خروجی سپتیک تانک پلی اتیلن در کناره های عدسی حداکثر 15 سانتیمتر خواهد بود

یک دیوایدر در فاصله 0.75 متری داخل سپتیک تانک پلی اتیلن تعبیه شده است

یک عدد دریچه بازدید 60 سانتیمتر در بالای سپتیک تانک پلی اتیلن تعبیه شده است.

نحوه کارکرد سپتیک تانک پلی اتیلن چگونه است؟

هنگامی که فاضلاب دفع شده از خروجی لوله های سرویس های بهداشتی، وارد مخازن نگهداری فاضلاب سپتیک تانک پلی اتیلن می شوند، آب و مواد جامدتر همزمان با هم وارد می شوند که پس از پر شدن به دلیل کاهش سرعت حرکت فاضلاب، بخشی از مواد معلق و سنگین فاضلاب در سپتیک تانک پلی اتیلن ته نشین شده و آب خالص تری به قسمت دوم سپتیک تانک پلی اتیلن منتقل می شود؛ پس از آن با توجه به اینکه در محیط اول، شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می گردد، باکتری های بی هوازی آزاد و فعال شده و شروع به تجزیه لجن موجود و مواد آلی در کف سپتیک تانک پلی اتیلن می کنند و بر اساس فعل و انفعلات، در سپتیک تانک پلی اتیلن یا گندانبار به پساب تبدیل خواهد شد.

سپتیک تانک فولادی

سپتیک تانک های فولادی از جمله مخازن با دوامی هستند که طول عمرشان تا حدود 25 سال اندازه گیری شده است. این سپتیک تانک ها قابل استفاده در انواع محیط ها و شرایط آب و هوایی مختلف می باشند، اما توجه داشته باشید که در طولانی مدت بدنه فولادی این سپتیک تانک ها دچار زنگ زدگی شده و به مرور زمان مقاومت خود را در برابر عوامل بیولوژیکی محیط از دست می دهند. بنابراین بهتر است در حفظ و نگهداری این مخازن توجه و دقت لازم را داشته باشید.

سپتیک تانک فایبرگلاس

این سپتیک تانک ها نسبت به سپتیک تانک های فولادی و سپتیک تانک های بتنی از ساختار منسجم تر و با کیفیت تری برخوردار هستند، به طوری که مقاومت بالایی از خود در برابر شرایط محیطی همچون رطوبت، حرکت زمین، واکنش های شیمیایی داخل خاک، اشعه ماورابنفش و ... از خود نشان داده و به عنوان مقاوم ترین سپتیک تانک در جهان شناخته می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

 

 


 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

لوله پلی اتیلن ناب زیست

لوله زهکش