منهول پلی اتیلن ناب زیست



مهنول پلی اتیلن:

منهول پلی اتیلن فاضلاب بخشی از ساختار فاضلاب است که برای اتصال خطوط و تاسیسات زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این خطوط و تاسیسات زیر زمینی عموما شامل شبکه انتقال فاضلاب و سایر تاسیسات شهری می‌ شوند، نصب و قرار دادن منهول پلی اتیلن فاضلاب در امتداد خطوط باید مطابق با استانداردها و مقررات تاسیسات باشد که می‌تواند به درستی انجام شود، امروزه منهول پلی اتیلن فاضلاب از مواد مختلفی ساخته می شود که منهول پلی‌اتیلن یکی از جدیدترین انواع آن است. منهول پلی اتیلن در فاضلاب های صنعتی و خانگی کاربرد دارد. با توجه به استفاده روز افزون از محصولات پلیمری در صنایع مختلف جهانی، این محصول جایگزین مناسبی برای بتن یا سایر مصالح ساختمانی است. منهول پلی اتیلن محصول جدید ارائه شده در شرکت های مختلف می باشد که نسبت به نمونه های مشابه از بهترین مواد اولیه با بهترین طراحی ساخته شده است. منهول پلی اتیلن دارای کاربردهای گسترده ای از قبیل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه ها و خطوط انتقال شهری دارد.

مشخصات پلی اتیلن تولید شده در پالایشگاه های داخلی:

این ماده قابل بازیافت است و زنجیره های ناب زیست آن بسیار جمع و جور است ، این باعث افزایش تراکم می شود. بنابراین ، مقاومت مکانیکی آن افزایش می یابد و فشرده سازی زنجیره های ناب زیست باعث می شود تا در برابر مواد شیمیایی و ترک خوردگی استرس محیطی مقاوم شود.

در ابتدا ، این ماده بی رنگ و غیر شفاف است. به منظور استفاده از آن ، می توان رنگدانه اضافه کرد. سطوح داخلی و خارجی منهول باید صاف ، تمیز و بی عیب باشد.

رنگ منهول می تواند هر رنگی باشد ، با این حال ، رنگ باید در تمام سطح آن یکنواخت باشد.

پلی اتیلن 3840 که در پالایشگاه های داخلی تولید می شود دارای افزودنی های تثبیت کننده حرارتی، سبک و رنگ است.

مطابق استاندارد ملی ایران 14148 ، منهول پلی اتیلن P-R شرایطی را دارند که حداقل برای یک سال در فضای باز استفاده می شود و به همین دلیل ترکیبات آن حاوی مواد افزودنی ضد اشعه ماوراء بنفش هستند.

ورودی ها، خروجی ها و بازگشت ها:

ورودی ها، خروجی های و اینورتر های  منهول پلی اتیلن  ، باید در هر نقطه و دقیقاً در اطراف منهول وصل شوند. برای اتصال لوله های پلی اتیلن به بدنه منهول از اکستروژنینگ استفاده می شود، این روش برای جوشکاری اتصالات سخت و محکم استفاده می شود. اینورترها اغلب باز هستند یا اینکه به وسیله یک لوله می تواند منهول را ادامه دهد. آب غالباً در پایین لوله جریان دارد، چرا که در قسمت پایین امکان جریان مناسب برای نواحی شیب دار وجود دارد.

لنگرگاه های منهول پلی اتیلن:

سه نوع لنگرگذاری برای منهول پلی اتیلن فاضلاب وجود دارد. اولین مورد مربوط به نصب منهول پلی اتیلن فاضلاب در زیر جدول آب است. مورد دوم برای کاربردهای صنعتی است که شامل تغییر در دما می شود. هنگامی که منهول پلی اتیلن در زیر بسترهای آبی نصب شده است که منهول پلی اتیلن آب را جابجا می کند. با گسترش قسمت انتهایی منهول پلی اتیلن، یک لبه ایجاد می شود که وزن خاک موجب نگه داشتن آن می شود. با ریختن بتن بر روی این لبه، به سطح اضافه می شود و وزن آن زیاد می شود، در نتیجه منهول پلی اتیلن را در جای خود نگه می دارد. زمانی که از این لبه استفاده می شود، می توانید از پیچ ها برای نگه داشتن ثابت منهول پلی اتیلن در محل استفاده کنید.   

مورد سوم استفاده از لنگر میانی است که در آن یک صفحه بتن تقویت شده میلگرد در بالای لوله های ورودی و خروجی قرار می گیرد. لبه های لنگر برای جلوگیری از اعمال نیروی محرک به لوله های ورودی و خروجی از زیر صفحه به داخل  منهول پلی اتیلن جوش داده می شوند. توجه داشته باشید که لبه های لنگر می توانند به عنوان جایگزینی برای قسمت های زیرین استفاده شوند. آنها در بسیاری از زیرساخت های فاضلاب صنعتی، تغییرات دما را افزایش می دهند.

وزن پایین

به علت پایین بودن چگالی پلی اتیلن در مقایسه با بتن، وزن منهول پلی اتیلن در مقایسه با منهول های بتنی با کاربری یکسان، بسیار کمتر است. مزیت دیگر پایین بودن وزن این است که در زمین های باتلاقی و شنی که امکان زیر سازی منهول های سنگین وجود ندارد و به علت سستی زمین امکان نشست منهول وجود دارد، این نوع منهول ها از خطر نشست کاملاً ایمن هستند.

مقاومت شیمیایی بالا در محیط های خورنده و مهاجم

پلی اتیلن به علت خواص ذاتی خود دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی مختلفی است. به همین دلیل خطر خوردگی و پوسیدگی آن ها در مجاورت مواد خورنده و محیط های شیمیایی و اسیدی بسیار پایین است.

مقاومت بسیار بالا در برابر جابه جایی های زمین

منهول پلی اتیلن به علت خاصیت انعطاف پذیری خود ( به همراه لوله های پلی اتیلن متصل به آن ها ) دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر زلزله و یا رانش زمین می باشند.

سرعت نصب بالا

از جمله بزرگ ترین مزیت های منهول پلی اتیلن، سرعت نصب بالای آن ها می باشد. با توجه به اینکه منهول پلی اتیلن به صورت پیش ساخته تولید می گردند، بنابراین بلافاصله پس از حمل به محل آماده نصب هستند.

منهول‌ پلی اتیلن گذرمستقیم

این منهول‌ها برای استفاده در نقاط عطف لوله که دارای چندین اتصال ورودی و خروجی می ‌باشد طراحی گردیده است. از جمله موارد استفاده از این منهول‌ پلی اتیلن می‌توان به انشعاب‌گیری و نیز تجمیع اتصالات خانگی اشاره نمود. این نوع از منهول پلی اتیلن برای استفاده در لوله ‌های با اتصالات ورودی و خروجی تا قطر ۷۰۰ میلیمتر مناسب می ‌باشند. در این حالت یک لوله ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ میلیمتر در مسیر به عنوان آدم رو استفاده می‌شود. انتهای منهول پلی اتیلن ساختار جوش ‌خورده داشته، بنابراین از نظر آب‌ بندی کاملا مطمین می‌ باشند. در پاره ای اوقات بر حسب ضرورت می‌ توان برای سایزهای بالاتر از ۸۰۰ میلیمتر از لوله بزرگتر از ۱۰۰۰ میلیمتر استفاده کرد. لازم به ذکر است این گونه منهول‌ پلی اتیلن با توجه به نوع ساختار و نوع مسیر انتقال سیال به دو نوع تقسیم می‌شود:

نوع اول به شکلی است که لوله ورودی بدون هیچ گونه برشی از دیواره منهول وارد و از سوی دیگر خارج می ‌شود که در این حالت پلیت کف نقش محل ایستادن فرد بابت بازرسی مسیر را دارد.

نوع دوم به شکلی است که لوله ورودی پس از وارد شدن به منهول پلی اتیلن از دیواره کناری برش خورده و سپس لوله خروجی از دیواره روبروه یا کناری با ارتفاع و زاویه یکسان یا متفاوت خارج می‌ شود که این سبک منهول پلی اتیلن برای تولید منهول‌ ریزشی بسیار کارا خواهد بود.

منهول پلی اتیلن چگونه تولید می شوند؟

منهول پلی اتیلن در فاضلاب های صنعتی و خانگی کاربرد دارند و با توجه به افزایش مصرف محصولات پلیمری در صنایع مختلف جهانی، این محصول جایگزین مناسبی برای مصالح ساختمانی در زیرساخت های فاضلابی است.  منهول پلی اتیلن  محصولاتی هستند که نسبت به نمونه های مشابه از بهترین مواد اولیه با بهترین طراحی ساخته می شوند.این محصول دارای طیف گسترده ای از کاربردها مانند صنایع روغن، گاز و صنعت پتروشیمی، نیروگاه ها و خطوط انتقال شهری است.

مواد اولیه و روش تولید آن:

در فرمول شیمیایی Ethene  C2H4  برای انجام پلیمریزاسیون پلی اتیلن از کاتالیزورهای Ziegler-Natta و Metallocene  استفاده می شود. مواد پلی اتیلن توسط پلیمریزاسیون اتیلن تولید می شود که از روغن حاصل می شود. این مواد خانواده ای از پلیمرها با چگالی کم تا چگالی بالا را توصیف می کند که هر کدام دارای ویژگی های عملکردی متفاوت هستند.

برای  تولید منهول پلی اتیلن  از اکسترودرها استفاده می شود. اکسترودرها در خط تولید منهول پلی اتیلن، دستگاه هایی هستند که با اضافه کردن مواد پلیمری، نیروهای دینامیکی و حرارتی به آن شروع به کار می کنند و در نهایت، دستگاه از طریق قالب و با فشار، یک خمیر یا محصول راه راه با شکل مقطعی خاص تولید می کنند. در یک قسمت مارپیچ از دستگاه، مواد اولیه به داخل سیلندر جهت فشرده سازی و تهیه مواد ذوب یکنواخت و پمپاژ مواد مذاب هدایت می شود. انرژی گرمایی برای ذوب مواد از طریق چرخش این قسمت مارپیچ و عناصر حرارتی در اطراف استوانه تأمین می شود. برای کنترل انرژی حرارتی از فن های مخصوص در اطراف استوانه استفاده می شود.



برنامه های کاربردی منهول پلی اتیلن:

سیستم های بهداشتی

برنامه های دفن زباله

گیاهان شیمیایی

سیستم جمع آوری آب طوفان

سبک برای نصب آسان

پلاستیک سبک وزن نصب را آسان تر ، ایمن تر و کم هزینه تر می کند.

از کاوش های حفاری استاندارد استفاده می کند. نیازی به تجهیزات سنگین نیست

برای جا به جایی و نصب نیروی انسانی کمتری لازم است.

مزایای منهول های تولیدی ناب زیست:

هزینه بسیار پایین در ساخت و راه‌ا ندازی منهول‌ پلی اتیلن نسبت به منهول‌ بتنی

نصب منهول پلی اتیلن با سهولت بیشتر و در زمان کمتر نسبت به منهول‌ بتنی انجام می‌شود.

مقاومت در برابر لیستی از مواد شیمیائی مختلف از خواص منحصر بفرد منهول پلی اتیلن نسبت به منهول بتنی می ‌باشد.

منهول پلی اتیلن می تواند در محیط‌ های شیمیائی و یا بسیار مرطوب براحتی دوام بیاورد.

منهول پلی اتیلن نیازی به تعمیر ندارد و در صورت نیاز به تغییرات در سایز براحتی و به آسانی انجام می‌شود.

منهول پلی اتیلن براحتی در خطوط انتقال فاضلاب قابل نصب می ‌باشد و هزینه‌ های اجرائی پروژه‌ های بزرگ را بطور چشمگیری کاهش می ‌دهد.

روکش منهول

این احتمال وجود دارد که شما به طور منظم روزانه از روی چاه های چاه عبور کنید ، به خصوص اگر ساکن شهر هستید. روکش منهول به سادگی روکش قابل جابجایی است که به عنوان درپوش منهول عمل می کند. این پوشش چندین هدف را دنبال می کند ، که واضح ترین آنها جلوگیری از افتادن عابران پیاده در این نقاط دسترسی بسیار عمیق است.

روکش های منهول همچنین به منظور جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به منهول ها و به نوبه خود، ایمن نگه داشتن سیستم های فاضلاب یا طوفان است. روکش های منهول همچنین به عنوان منبع تهویه برای جلوگیری از ورود گازهای فاضلاب یا طوفان به منازل و به عنوان یک نقطه ورود آسان برای دسترسی کارکنان تعمیر و نگهداری به خطوط فاضلاب و طوفان عمل می کند.

مواد پوشش منهول

به طور سنتی، روکش منهول ها از چدن، بتن یا حتی ترکیبی از این دو ساخته شده است. دلیل این است که هر دوی این مواد ارزان ، بادوام و سنگین هستند تا بتوانند در جای خود بمانند. با این حال، شبیه به منهول ها، فناوری منجر به انواع مختلفی از مواد روکش منهول از جمله کامپوزیت، فایبرگلاس و پلاستیک شده است. در این بخش ، انواع مختلف پوشش های منهول از جمله روکش چاه های چدنی، روکش های منهول پلاستیکی و روکش های کامپوزیت منهول را مورد بحث قرار می دهیم.

روکش منهول چدنی

از نظر تاریخی روکش منهول پلی اتیلن از چدن ساخته شده است ، که آهن است که ذوب شده و در قالب ریخته می شود. وقتی نوبت به مواد روکش منهول می رسد ، چدن خاکستری و چدن شکل پذیر ترجیح داده می شوند زیرا هم از نظر اقتصادی و هم از دوام بالایی برخوردار هستند. چدن خاکستری از آهن در کنار آلیاژهایی از جمله کربن و سیلیکون تشکیل شده است. این کربن است که منجر به استحکام چدن می شود. چدن شکل پذیر با چدن خاکستری تفاوت دارد زیرا منگنز در طی فرآیند ریخته گری به آهن مذاب اضافه می شود که بر تشکیل کربن تأثیر می گذارد و در نتیجه محصول نهایی حتی قوی تری ایجاد می کند.

قالب گیری دورانی

در این روش پلی اتیلن به صورت پودر وارد محفظه قالب شده و تحت تاثیر حرارت قالب ذوب می گردد. همزمان قالب حول محور طولی و عرضی خود دوران میکند. نیروی گریز از مرکز حاصله سبب میشود، ماده مذاب شکل قالب را به خود بگیرد.از مزیت های اصلی این روش یکپارچگی محصول و عدم نشت در محل اتصالات و خم ها می باشد.

روش ساخت دستی

این روش که جزء متداول ترین روش هاست از لوله های دوجداره که به صورت دستی برش داده شده اند، استفاده میشوند. اتصال بخش های مختلف منهول توسط اکسترودرهای دستی صورت میگیرد. یکی از معایب این روش تاثیر خطای انسانی در حین جوش قسمت های مختلف که منجر به نشت احتمالی می شوند.

امروزه نیز نه تنها از اهمیت آنها کاسته نشده بلکه روز به روز بر اهمیت و نیز موارد کاربرد آنها افزوده شده است. در چند دهه اخیر پلی‌اتیلن، با توجه به خواص مطلوبی که دارد، به عنوان مناسب ‌ترین ماده برای ساخت منهول پلی اتیلن به خدمت گرفته شده است.

 استفاده از منهول پلی اتیلن از دیرباز جهت ایجاد ایستگاه های دسترسی به بخشهای مختلف شبکه‌ های آبرسانی و جمع ‌آوری و انتقال فاضلاب جهت بازرسی، تهویه طبیعی و تعمیر و نگهداری همواره مورد نظر بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

 



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سپتیک تانک پلی اتیلن ناب زیست

لوله پلی اتیلن ناب زیست

لوله زهکش