لوله پلی اتیلن ناب زیست

 


لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله پلی اتیلن یک بزرگ ملکول است که از پیوند کوالانسی حاصل گردیده است ،ملکول لوله پلی اتیلن می تواند به شکل شاخه ای باشد ، تعداد این شاخه ها و طول آنها بر خواص فیزیکی و مکانیکی تاثیر بسزایی دارد ، پلیمریزاسیون پلی اتیلن تحت فشار و دمای بالا منجر به ایجاد شاخه های جانبی برزگ بر روی زنجیره شده و به محصول کم چگالی می انجامد که به نام پلی اتیلن سبک شناخته می شود. استفاه از کاتالیست ها یویژه ویژه امکان پلیمریزاسیون اتیلن در فشار و دمای پایین را فراهم آورده است. این نوع لوله پلی اتیلن حاوی زنجیره های خظی با کمترین حد زنجیر های جانبی می باشد که به نام لوله پلی اتیلن سنگین (HDPE) به بازار معرفی شده است.

 امروزه لوله پلی اتیلن فاضلابی توانسته اند توانایی خود را برا یجایگزینی دیگر لوله های فلزی ،PVC ، GPR و چودنی به اثبات برسانند ، طراحان و مدیران پروژه ها در اکثر مواقع با در نظر گرفتن هزنه مواد اولیه و خصوصیات مورد نظرشان از لوله به این جمع بندی می رسند که لوله پلی اتیلن فاضلابی از بهترین انتخاب ها ی ممکن در مقایسه با سایر لوله پلی اتیلن که در فاضلاب منازل استفاده می شوند است ، لوله پلی اتیلن فاضلابی به دلیل استحکام ،دوام و روش نصب آسان در این تصمیم گیری موثر بوده اند. مواد مورد استفاده در  ساخت لوله پلی اتیلن فاضلابی در گروه های پلی اتیلن سنگین HDPE  و لوله پلی اتیلن سبک LDPE در دست هایPE 60 ،PE40 ، PE32  برای لوله پلی اتیلن های سبک و   PE63 ، PE80 ، PE100 برای لوله پلی اتیلن سنگین تقسیم بندی می شوند ، امروزه به دلیل کیفیت و سبکی استفاده از لوله پلی اتیلن فاضلابی با مواد اولیه PE 80 و PE 100 جایگزین سایر مواد اولیه گردیده است ، از مزایای استفاده از  گرید های بالاتر می توان به داشتن مقاومت  بالا تر در فشار های کاری بالا و قطر خارجی مشابه ، داشتن مقاومت بالا تر و ضخامت کمتر علی رقم قطر خارجی یکسان در فشار های کاری مشابه ، صرفه جویی در هزینه با توجه به وزن کمتر اشاره نمود.

لوله پلی اتیلن فاضلابی 63

لوله پلی اتیلن فاضلابی با توجه به مزیت هایی که دارند توانسته اند جایگاه مناسبی در مقایسه با سایر لوله پلی اتیلن فاضلابی قدیمی از جملهPVC  ، GPR ، چدنی و فلزی به خود اختصاص بدهند. طراحان و مهندسین ساختمان در پروژه های ساختمان سازی با توجه به هزینه های مواد اولیه و خصوصیات مورد نظرشان از لوله به این جمع بندی می رسند که لوله پلی اتیلن فاضلابی به دلیل استحکام ، دوام و روش نصب آسان به این نتیجه می رسند بهترین متریال قابل استفاده  در لوله کشی فاضلاب منازل لوله پلی اتیلن فاضلابی می باشد. مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لوله پلی اتیلن فاضلابی در گروه لوله پلی اتیلن  HDPE و پلی اتیلن سبک LDPE در دسته های برا ی پلی اتیلن های سبک وPE63  ، PE80 ، PE100 برا ی پلی اتیلن سنگین تقسیم بندی می شوند امروزه به دلیل کیفیت و سبکی سعی شده تا بیشتر از لوله های پلی اتیلن فاضلابی که مواد اولیه  PE 80 و P100 تولید می شوند مورد استفاده قرار بگیرند. از مزایای استفاده از گرید های بالاتر می توان به داشتن مقاومت بالا در فشار های کاری بالا و قطر خارجی مشابه، داشتن مقاومت بالات رو ضخامت کمتر علی رقم قطر خارجی یکسان در فشار های کاری مشابه باشد.

کمبود منابع آب شیرین به خصوص در کشور های خشک و نیمه خشک از جمله ایران یکی از مسائل مهم پیش رو برای مدیران عالی کشور است. بر اساس آمار های موثق ، 92 % از مصرف آب در بخش کشاوری است که با توجه به سنتی بودن روش های آبیاری در آینده می تواند لظمات بسیاری را به بخش تولید کشاورزی وارد نماید. بخش کشاورزی در ایران نیازمند استفاده و بهینه کردن روش های آبیاری مدرن می باشد.

پلی اتیلن چیست

 پلی اتیلن یک از ساده ترین و ارزان ترین پلیمر های است که از انواع پلیمر های گرمانرم به شمار می آید ، بدین معنا که این ماده با رسیدن به نقطه ذوب خود به حالت مایع و با رسیدن به نقطه انجماد به حالت جامد تبدیل می شود. پلی اتیلن اکثرا در جهت ساخت ترکیبات پلاستیکی استفاده می شود تا به صورت خالص مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده این که در طیف وسیعی از مصارف گوناگون  استفاده می شود تا به صورت خالص مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده با این که در طیف وسیعی از مصارف گوناگون استفاده می شود بر اساس درصد کریستالی به چهار نوعLDPE , LLDPE , HMWOE , HDPE  تقسیم می گردد . پلی اتیلن از خانواده رزین ها می باشد که از سنتز شیمیایی گاز اتیلن و نفت خام و گاز های طبیعی به دست می آیند. نام اختصاری پلی اتیلن PE می باشد و از جمله نام های غیر رسمی ( غیر علمی ) مورد استفاده در جهان می توان به  POLYTHENE  یا POLETHELENE نام برد

استفاده از لوله پلی اتیلن آبرسانی می تواند با توجه مزیت هایی که دارد از جمله شکست کم آب بندی راحت تر در پروژه های تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری مدرن استفاده نمود.

پلی اتیلن اولین بار به صور انفاقی توسط شیمی دان آلمانی هانس، سنتز گردید وی در سال 1898 زمانی که به طور اتفاقی دی آزو متان ها را حرارت می داد به ترکیب مومی شکلی دست یاقت که امروزه ما به آن پلی اتیلن می گوییم و این محصول در طی عمر کوتاه خود تغییرات بسیاری به خود دیده است و از بسته بندی مواد خوراکی تا لوله های انتقال گاز و نفت و مواد شیمیایی که حساسیت بالایی دارند استفاده می گردد.

روش خم کردن لوله پلی اتیلن سرد

برای خم کردن لوله‌های پلی اتیلن که که قطر کمی دارند، در زوایای بزرگ، به ابزار خاصی نیاز نیست و این کار به دلیل انعطاف‌پذیری این لوله‌ها به آسانی قابل انجام است. البته می ‌بایست دقت کرد که شعاع قوس به اندازه‌ ی کافی بزرگ باشد تا از آسیب دیدن لوله جلوگیری شود.

مقدار مجاز برای خم کردن لوله به این شکل متغیر است و بسته به دستورالعمل ‌های تولیدکننده لوله متفاوت است.

همچنین لازم است فاصله‌ی لازم پس از خم شدگی با اتصالات و شیرآلات در نظر گرفت شود.

روش خم کردن لوله پلی اتیلن گرم

اگر قوس مورد نیاز برای خم کردن لوله کمتر از مقدار مجاز و قابل تحمل برای لوله باشد، می‌بایست با روش گرم کردن بدون شعله مانند گرم کردن با هوای داغ یا روغن داغ این کار به انجام برسد. مقدار داغ شدن می ‌بایست در محدوده‌ی استاندارد باشد تا به لوله آسیب نرسد. همچنین گرم شدن باید به صورت یکنواخت باشد.

برای جلوگیری از آسیب دیدن لوله در هنگام خم شدن، لازم است تا داخل آن با ماسه یا مواد دیگری پر شود. پر نکردن داخل لوله ممکن است باعث شود تا لوله صاف شود و تغییر شکل دهد.

استفاده از روش گرم برای ایجاد خم در لوله پلی‌ اتیلن به تجربه زیاد نیازمند است. خم غیراصولی و بدون رعایت نکات لازم باعث کاهش کیفیت لوله پلی اتیلن یا‌ آسیب ‌دیدگی و کاهش عمر آن خواهد شد.

درباره لوله پلی اتیلن فاضلابی تک جداره

همان طور که گفته شد لوله پلی اتیلن فاضلابی تک جداره دارای تعداد زیادی از مزایایی می باشند که از این مزایا می توان به کیفیت بالای این لوله، قابل اطمینان بودن لوله پلی اتیلن و همچنین قابلیت آسان بودن بارگیری و حمل این لوله ها  اشاره کرد. این مزایا باعث شده‌اند تا لوله پلی اتیلن فاضلابی تک جداره در بیشتر پروژه های فاضلابی مورد استفاده قرار گیرد و از محبوبیت خاصی برخوردار گردد. علاوه بر مزایای که ذکر شد یکی دیگر از مهم ترین مزایای لوله پلی اتیلن فاضلابی تک جداره این می باشد که این لوله در دمای بسیار پایین از مقاومت بسیار عالی در برابر ضربه ها و فشارها بر خوردار می باشد و همچنین مواد اسیدی و بسیاری از مواد های شیمیایی نمی توانند بر لوله پلی اتیلن فاضلابی تک جداره آسیبی وارد نمایند و این لوله مقاومت بسیار خوبی در برابر این مواد را دارا می باشد.



HDPE یا پلی اتیلن سنگین

این پلی اتیلن دارای زنجیر پلیمری بدون شاخه است. بنابراین نیروی بین مولكولی در زنجیره بالا و استحكام كششی آن بیشتر از بقیه پلی اتیلن ‌ها است. شرایط واكنش و نوع كاتالیزور مورد استفاده در تولید پلی اتیلن سنگین HDPE موثر است. برای تولید پلی اتیلن بدون شاخه معمولاً از روش پلیمریزاسیون با كاتالیزور زیگلر ـ ناتا استفاده می‌شود.

LDPE یا پلی اتیلن سبك

این پلی ‌اتیلن دارای زنجیری شاخه دار است. بنابراین زنجیرهای LDPE نمی‌توانند بخوبی با یكدیگر پیوند برقرار كنند و دارای نیروی بین مولكولی ضعیف و استحكام كششی كمتری است این نوع پلی اتیلن معمولاً با روش پلیمریزاسیون رادیكالی تولید می‌شود از خصوصیات این پلیمر انعطاف پذیری و امكان تجزیه بوسیله میكرو ارگانی‌ها است.

LLDPE یا پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین

این پلی اتیلن یك پلیمر خطی با تعدادی  شاخه‌های كوتاه است و معمولاً از كوپلیمریزاسیون اتیلن با آلكن‌ ها بلند زنجیر ایجاد می‌شود.

MDPE یا پلی اتیلن با دانستیه متوسط است و در تولید لوله ‌های پلاستیكی و اتصالات لوله‌كشی معمولاً از MDPE استفاده می ‌شود.

اهميت استفاده از لوله پلي اتيلن

تغييرات آب و هوايي و افزايش جمعيت و دماي كره ي زمين باعث كاهش منابع آب و نياز روز افزون بشر به آب و محصولات غذايي شده است  . همچنين يكي از نوين ترين سيستم هاي انتقال آب و فاضلاب و آبياري باراني و قطره اي مزارع توسط لوله پلي اتيلن مي باشد.

بديهي است كه با استفاده از لوله پلي اتيلن و كنار گذاشتن روش هاي سنتي مي توان از هدر رفتن آب جلوگيري كرد. اين لوله مانع از تبخير آب مي شود كه اين خود در حفظ منابع محدود آب كمك شاياني مي كند. مديريت صحيح آب (برداشت اصولي از منابع آب زير زميني ، انتقال آب ) در كاهش مصرف انرژي و افزايش بهره وري و توليد محصولات كشاورزي مهم است.

محدود بودن منابع آب و حفظ آن براي آيندگان تنها با برنامه ريزي درست و استفاده از تكنولوژي و فناوري هاي علمي جديد و پيشرفته در صنعت آب و فاضلاب ميسر مي باشد.

پلی‌اتیلن با چگالی متوسط MDPE

این نوع پلی ‌اتیلن از نظر مقاومت راندمان بهتری نسبت به مقاومت HDPE و ضربه‌ پذیری بالایی دارد. این پلی ‌اتیلن برای بسته ‌بندی (درب بطری‌ ها) استفاده می ‌شود.

پلی‌اتیلن با چگالی بالا HDPE

در مقایسه با دیگر پلی ‌اتیلن‌ ها این نوع محصول ساختار زنجیره‌ پلیمری‌، تبلور بالا تری دارد. از همین ‌رو ساختار فشرده‌ تری داشته و چگالی بالا تری دارد که برای همین به آن پلی ‌اتیلن سنگین گفته می ‌شود. این نوع پلی ‌اتیلن تعداد شاخه‌ جانبی کمتری نسبت به دیگر پلی ‌اتیلن‌ ها دارد.

لوله‌ پلی‌ اتیلن با دانسیته بالا  (HDPE)

چگالی این نوع لوله پلی ‌اتیلن 0.941 گرم بر سانتی‌ متر مکعب یا بیشتر است. به دلیل درجه پایین انشعاب، HDPE دارای نیرو های بین ملکولی قدرتمند و قدرت کششی بالا است. انشعاب لوله با استفاده از انواع کاتالیست و نیز کنترل شرایط کاهش می ‌یابد.

مزایای لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن سایز ۱۶ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۲۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۲۵ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۳۲ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۴۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۵۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۶۳ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۷۵ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۹۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۱۱۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۱۲۵ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۱۴۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۱۶۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۱۸۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۲۰۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۲۲۵ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۲۵۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۲۸۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۳۱۵ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۳۵۵ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۴۰۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۴۵۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۵۰۰ میلی متر

لوله پلی اتیلن سایز ۵۶۰ میلی متر

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

 


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

سپتیک تانک پلی اتیلن ناب زیست

لوله زهکش